Seruan Tun M



KUALA LUMPUR, 29 Mac (Bernama) -- Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyeru umat Islam di seluruh dunia memulaukan produk Belanda sebagai satu bantahan berkesan berikutan sebuah filem Belanda, Fitna, yang mengkritik Al-Quran yang disiarkan di Internet.

Beliau berkata pemulauan itu boleh menyebabkan Belanda lumpuh kerana umat Islam meliputi sebahagian besar penduduk dunia yang kaya dan juga pengimport terbesar.

Bagaimanapun, semua 1.3 bilion umat islam di dunia mestilah bersatu dan meletakkan kepentingan Islam dan umat Islam daripada keperluan individu jika mahukan pemulauan ini berkesan.

"Kalau orang Islam bersatu kita mudah saja ambil tindakan. Kalau kita pulau barangan dari Belanda dia tutup negeri, pasal yang beli banyak sekali, yang kaya sekali di dunia ini adalah orang Islam. "Kalau semua 1,300 juta orang Islam kata kami tidak kan beli barang dari Belanda, maka barulah berkesan. Kalau nak pulau buatlah betul-betul."

Tapi orang kita kata, dia (Belanda) pun berniaga dengan kita juga, kalau kita tahan dia, dia rugilah. Jadi (kalau begini) kita tak fikir sebagai orang Islam, kita fikir untuk kepentingan diri," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung ke-46 Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di sini hari ini.

Filem Fitna itu, selama 15 minit yang disiarkan dalam sebuah laman web pada 27 Mac yang mengkritik Islam, yang menunjukkan surah Al-Quran dengan berlatar belakangkan imej keganasan akibat serangan pengganas.

Ahli majlis perundangan Belanda Geert Wilders menerbitkan filem itu, yang menunjukkan kenyataan daripada paderi yang radikal dan menyebut surah Al-Quran dengan diselitkan imej serangan 11 Sept terhadap Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York, pengeboman kereta api penumpang di Madrid, Sepanyol pada 2004 dan pembunuhan pengelur filem Belanda Theo van Gogh di Amsterdam street pada akhir tahun itu.

Sebelum itu, Dr Mahathir berkata filem tesebut disiarkan berikutan salah faham dan "sudah pasti ada motif kritikal".

"Mereka akan terus berbuat demikian sehingga kita menunjukkan Islam itu satu agama yang baik, kita bukan orang yang ganas, bahawa kita tidak berbohong kepada orang ramai...tetapi ini mesti ditunjukkan dalam amalan oleh masyarakat Islam," kata beliau.

--
BERNAMA --

------------------------------------------

Saya kira seruan Tun kali ini bukan boleh dipandang mudah. Sudah sampai masa untuk umat ISLAM mengurangkan bercakap dan memperbanyakkan bekerja. Adakah kita sepatutnya berdiam diri apabila agama yang kita anuti ini dihina dan dicerca?

Ya ikhwani, agama kita ini kita anuti berdasarkan kepercayaan dan keyakinan aqidah. Maka tentu sekali aqidah yang menjadi teras kekuatan kita. Umar Ibn Khattab pernah berkata dengan perkataan yang diukir dengan tinta emas;

اٍن كن أذل قوم فأزن الله بالاٍسلام فمهم نطلب العزة بغير ما أعزن الله به أذلنا الله

"Kita dahulunya adalah kaum yang hina. Allah telah memuliakan kita dengan Islam. Sekiranya kita mencari kemuliaan selain dari apa yang telah Allah muliakan kita, maka kita akan dihina oleh Allah.


Ya ikhwani, agama kita ini menyebabkan kita dimuliakan. Bukan bangsa mahupun kekayaan wang dan harta. Bukan juga ramainya pewaris. Akan tetapi teras aqidah yang kukuh menjadi penyebab kita mampu menjadi satu umat yang berjaya dan dipandang tinggi. Maka hari ini, apabila kita dipandang hina, dicerca, bahkan Kalamullah telah dihina, apa yang kita lakukan?

Ya ikhwani, apa yang patut kita lakukan??!!

عَنْ ثَوْبَانَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا فَقَالَ قَائِلٌ وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ قَالَ بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمْ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ الْوَهْنَ فَقَالَ قَائِلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ قَالَ حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ

Dari Tsauban, katanya; Rasulullah SAW bersabda; "Akan datang suatu masa apabila musuh-musuh kamu mengajak satu sama lain untuk membinasakan kamu sebagaimana orang mempelawa satu sama lain untuk makan." Seorang sahabat bertanya, "Adakah bilangan kami ini sedikit pada waktu itu?" Baginda menjawab, "Bahkan, bilangan kamu pada waktu itu sangat ramai, akan tetapi kamu adalah seperti buih air banjir. Dan Allah mencabut dari hati musuh-musuh kamu perasaan takut dan mencampakkan ke dalam hati kamu al-wahn." Seorang sahabat bertanya, "Apa itu al-wahn ya Rasul Allah?" Baginda menhawa, "Cintakan dunia dan takut akan mati."


Ya ikhwani, gugur dan leraikanlah peluh mu itu walau setitik.

Hanya setitik wahai saudaraku.

Aku ingin mencari kemuliaan yang Allah berikan.


Bagaimana dengan kamu?

2 comments:

Anonymous said...

pada kata2 saidina Umar tu banyak kesalahan tulisan dari segi bahasa. harap penulis dapat check balik dan pastikan betul2 bagaimana ayatnya dalam bahasa arab. tq

Ariff Arifin said...

saya juga perasan. tapi masih belum sempat untuk membetulkannya.

saya akan update semula kata-kata Umar RA sebagaimana diriwayatkan oleh al-Hakim di dalam al-Mustadrak.

wassalam wbt.