Hapuskan Tangisan...


Benarlah manusia itu dalam kerugian. Hanya ingat akan ALLAH di waktu dia berada dalam kesusahan dan kesakitan, akan tetapi lupa di waktu senang.

Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah dia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan tatkala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami, memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu), demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.[i]

Manusia itu, apabila menangis. Meratap tidak ketahuan. Maka akan mula ingat kepada ALLAH. Namun sebaliknya di waktu riang.

Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar.[ii]

Sungguh! Malanglah mereka. Ya ALLAH! Tidak aku ingin menjadi orang yang demikian! Wahai Rabb kepada ‘Arsy yang agung. Selamatkanlah aku dari demikian!

Jadikanlah aku orang yang ingat padamu setiap masa. Di kala duka, di kala gembira. Sungguh itu lebih aku mahukan dari segalanya ya ALLAH....

Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu, nescaya Aku akan ingat pula kepada Mu; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).[iii]

Aku mahu jadi orang yang ingat akan Mu, agar aku diingati Mu[iv]. Aku mahu dapatkan buah, hasil cinta dan kenal Mu ya Allah.[v]

Ya Allah, jadikan aku antara mereka yang ruku’ dan sujud kepada Mu. Tanpa penat dan keluh kesah. Semata mencari redha Mu ya Allah! Pancarkan kasturi keimanan dari wajahku.

Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, Dengan mengharapkan kurnia dari Allah serta mengharapkan keredaanNya. Tanda mereka terdapat wajah mereka - dari kesan sujud.[vi]

Jadikan pula aku orang yang takut serta taat. Agar dapat aku menuntun manusia selainku. Serta biar aku mendapat buah keharuman syurga.

Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan.[vii]

Sesungguhnya cukuplah Dia bagiku. Dan Dia lebih mengetahui dari setiap kalian manusia.

Sesungguhnya Allah mengetahui Segala rahsia di langit dan di bumi; sesungguhnya ia mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada.[viii]

Dan Allah mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu zahirkan.[ix]




[i] Yunus: 12

[ii] Fussilat: 51

[iii] Al-Baqarah: 152

[iv] Rujuk hadith shahih dari Imam Ahmad, “Sesiapa yang mengingatkan Ku padanya, akan aku mengingatkannya kepada Ku…” (Disebutkan juga oleh Ibnu Taimiyyah dalam kitab al-Iman. Ibn Katsir dalam tafsirnya membawakan hadith ini sebagai syahid kepada ayat al-Quran yang datang sebelum ini.

[v] Taisir al-Karim ar-Rahman, as-Sa’di, Dar as-Salam, Riyadh (70)

[vi] Al-Fath: 29

[vii] An-Nur: 52

[viii] Fathir: 38

[ix] An-Nahl: 19

0 comments: