Kenapa perlu jadi bakhil?

Masuk ke pengajian Syeikh agak lambat, kerana bersolat di masjid UIAM, kemudian minum-minum bersama Ustaz Arif serta Zahid, sebelum disertai oleh Abdullah. Masuk sahaja ke pengajian, terdengar Syeikh membacakan hadith dari Kitab Doa daripada Kitab Shahih at-Targhib wa at-Tarhib.

Antara hadith yang dibaca sewaktu saya masuk menyertai pengajian;

عن حسين رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال البخيل من ذكرت عنده فلم يصل علي

Dari Hussain R.A dari Nabi SAW, katanya; “Orang yang bakhil adalah siapa yang disebutkan namaku padanya, akan tetapi tidak berselawat ke atasku?”

Apa signifikannya hadith ini? Dan kenapa orang yang tidak berselawat itu orang yang bakhil? Serta apa balasan kepada orang yang bakhil ini? Apabila membuka Kitab Shahih at-Targhib wa at-Tarhib, maka kita akan dapati bahawa terdapat satu hadith yang panjang;

وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم صعد المنبر فقال آمين آمين آمين

قيل يا رسول الله إنك صعدت المنبر فقلت آمين آمين آمين فقال إن جبريل عليه السلام أتاني فقال من أدرك شهر رمضان فلم يغفر له فدخل النار فأبعده الله

قل آمين فقلت آمين ومن أدرك أبويه أو أحدهما فلم يبرهما فمات فدخل النار فأبعده الله قل آمين فقلت آمين ومن ذكرت عنده فلم يصل عليك فمات فدخل النار فأبعده الله قل آمين فقلت آمين

Dari Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW menaiki minbar dan berkata, “Amin, amin, amin.”

Aku berkata, “Ya Rasulullah, sesungguhnya engkau menaiki minbar dan berkata amin,amin,amin”

Katanya, “Sesungguhnya Jibril A.S datang kepadaku dan berkata, “Sesiapa yang mendapat bulan Ramadhan, akan tetapi tidak diampunkan kepadanya (dosa-dosanya) maka masuklah dia ke dalam neraka dan dijauhkannya Allah, katakanlah amin” maka aku berkata amin. “Dan sesiapa yang mendapat kedua ibu bapanya atau salah seorang dari mereka, akan tetapi tidak berbuat baik kepada mereka dan mati maka akan masuk neraka dan dijauhkannya Allah, katakanlah amin” maka aku berkata amin. “Sesiapa yang disebutkan (nama)ku padanya, tetapi tidak berselawat (kepadaku) kemudian mati, maka masuklah dia ke dalam neraka dan dijauhkannya Allah, katakanlah amin.” Maka aku berkata amin.”

Jelas di situ bahawa kealpaan sesetengah daripada kita untuk berselawat ke atas Nabi SAW apabila disebutkan namanya boleh mencampakkan kita ke dalam neraka. Siapa sangka? Apabila sesetengah orang memandang enteng kepada perkara ini, rupanya ia begitu berat sekali.

Bukanlah sukar untuk berselawat ke atas Nabi SAW. Tidak memerlukan tenaga yang banyak. Jadi, kenapa perlu bakhil?

***********************

Timbunan kerja yang bersepah dan bersepah. Kepala tengah pening. Submission is on Friday. The schedule of rate is my job.

0 comments: